Love; Sol i sinnet

De allra flesta nyheter och artiklar på aftonbladet stör mig. Det är alltid kryddat. Så idag ska vi såga den här artikeln.

"Mörkret är lika farligt som rökning"


"Det är ingen slump att influensan alltid slår till på vintern. Bristen på sol och D-vitamin sänker vårt immunförsvar och gör oss extra mottagliga för virus.
"

För det första, det är inte bara bristen på sol och d-vitamin som gör att imunförsvaret sänks, det har med kyla, regn och rusk att göra med. Med våran sommar finns solen framme lika ofta på vintern som på sommaren. Så, skitsnack. Dessutom, på sommaren utbyts det lite mer saliv, därav är våra imunförsvar lite bättre då med.

"Den skadliga effekten är i klass med rökning, säger Björn Liedén, pensionerad allmänläkare."

Måste vara ett skämt. Antagligen finns det en anledning till att du är pesnionerad... Eller "pensionerad". Det måste ha varit ett lyft i karriären när aftonbladet ringde och ville ha ett utlåtande från en gammal läkare. (Nästa gång aftonbladet kan ni ringa mig, jag kan förmodligen ge er ett bättre svar.)

Sen skriver dom också att man inte bör åka iväg på solsemester och bränna sig för då kan man få hudcancer. Inte för att jag tror att någon planerar att bränna sig... Vad som också framgår av artikeln är att D-vitamin, som man då alltså får av solen, är en hjälpande faktor vid exempelvis cancer. Så, solen kan alltså bidra till hudcancer men även hjälpa till om man drabbas av det.

Vart går gränsen? Varför finns där ingen lista på saker man ska tänka på? Det brukar dom ju vara förtjusta i.

Jag blir så trött på att dom tar småsaker och gör Nyheter av det.

Visst kan jag känna att man är lite piggare på sommaren, men det har ju så många andra faktorer än bara ljuset. Det är mer liv på sommaren. Det är mer saker att göra. Tänk efter, så fort man sätter sig ner efter en hektisk dag på jobbet, kommer tröttheten. Inte när du är mitt uppe i ståhejet.

"Ljusterapin fungerar inte lika bra för någon som är deprimerad året om."

Om någon är deprimerad året om kanske det är dags att tänka om....

http://www.sad-light-boxes.co.uk/products/resources/image/Rondo_sad_light2.jpg

/Love



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0