Lilo; "Jag skäms över mina partivänner"

"Jag har Sverige att tacka för mitt liv, men min tillvaro har jag byggt själv. Mitt liv har inte varit enkelt men jag har gjort mitt bästa. Jag har bott på barnhem och i många fosterfamiljer. Jag har lärt mig att älska och att tvingas sluta älska och börja om igen och igen."

Så skriver Hanif Bali, 22, riksdagskandidat (M), Solna, på aftonbladets hemsida. Han anser att det är fult och dåligt gjort av politikerna i Vellinge kommun att inte vilja ta emot dessa 30 ensamma flyktingpojkar som Attendo valt att inkvartera på ett vandrarhem, i en by strax utanför Vellinge.



Det han inte pratar om är skillnaderna i invandringen och politiken sedan de han kom till Sverige och vad som sker idag. Idag finns inte samma resurser att ta hand om barnen som kommer till Sverige på grund av den redan stora mängd invandrare och svenska barn som redan behöver hjälp.

Barnen som igår flyttade in på vandrarhemmet kommer med största sannolikhet inte få samma chanser som han har fått i sitt liv och kommer antagligen inte att integreras i samhället på samma sätt.

Samtidigt måste jag ställa Hanif samma fråga som många andra har gjort i kommentarerna till artikeln, vilket krig var det du flydde från? Vad var det för krig i Jordanien för 20 år sedan? Är det något som vi andra har missat?

Själv tycker jag rent ut sagt att det är hemskt att de väljer att ta hit fler barn när vi inte ens kan ta hand om de som vi redan har här. Sverige har sin rätt att vara kritiska till detta, för hur ska vi kunna rädda alla barn som det är synd om, som lever i krig och i fattigdom?

Jag tycker självklart att det är synd om barnen, men är det inte bättre för EU att hålla en dialog med de länder där problemen finns och kanske bistå med finansiella resurser för att hjälpa till att bygga upp en hållbar situation i länderna?

Vi ser deras kultur smyga sig på Sverige mer och mer. Vi kommer snart vara de som behöver räddas.

/Lilo

Kommentarer
Postat av: Ludde

Lilo, jag håller med dig delvis, det vore en bra lösning att försöka förbättra livet i U-länder (därifrån invandrare till stor del kommer ifrån). Dock finns det ett stort Problem. Sverige är ett döende land utan invandring. Om inte invandrare kom till Sverige skulle befolkningen att sjunka och vi skulle till slut dö ut.



Sv: Ja. Hoppas du får en trevlig kväll!:)

2009-11-13 @ 18:36:43
URL: http://anglars.blogg.se/
Postat av: Sanna

”Detta är ovärdigt och inhumant, och skälet är att endast 98 av Sveriges 290 kommuner vill ta emot ensamkommande barn.”



Detta skrev Migrationsverkets generaldirektör Dan Eliasson i augusti i år. Det är alltså varken ett borgerligt, överklass- eller moderat problem! Det är ett socialdemokratiskt, kommunistiskt, liberalt och grönt problem också.



”Vellinge-skandalen” en bara en välregisserad peka-finger-attack skapad av toppstyrda röda bloggare och Netroots för att dra bort uppmärksamheten på sin egen brist på att kunna hantera problemen i s-kommunerna!

2009-11-14 @ 00:43:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0